Als je op internet gaat zoeken naar boeken (‘books’) over Willy DeVille kom je niet veel verder dan Facebook, Storybook Love, het lied dat gebruikt werd in de film The Princess Bride(1987), of condoleance boeken die na zijn trieste overlijden op 6 augustus 2009 online zijn gezet.
En natuurlijk het fotoboek Zie je - See Ya Later - Willy DeVille through the eyes of Patricia Steur, de in Nederland zo wereldberoemde fotografe. Dit schitterende portret fotoboek bevat tevens een dvd met een documentaire en interviews met Steur en DeVille gemaakt door Lisette Erdtsieck. In februari 2008 aan de vooravond van zijn Europese tournee werd dit ten doop gehouden in Harderwijk.
Natuurlijk zijn er pop naslagwerken zoals de jaarlijkse Muziekkrant OOR's Pop-encyclopedie en pop fotoboeken waarvan Popfotografie (2009) door Harrie Heuts nog redelijk recent is en prachtige Pinkpop Classic foto's van Willy uit 2007 bevat.
Boeken over waar het allemaal begon de CBGB and OMFUG - Thirty Years from the Home of Underground Rock (2005) door Hilly Kristal, en From CBGB to the Roundhouse (2009) door Tim Burrows. En onlangs kwam de paperback Musical Groups Established in 1974 (2010) uit waarin de band Mink Deville ook voor komt.
Heel veel over de inspiratiebron New Orleans zoals het schitterende fotoboek New Orleans Jazz Fest (2001) door Michael P. Smith. En interessant zijn ook boeken over personen die Willy inspireerde zoals de biografie Lonely Avenue - The Unlikely Life & Times of Doc Pomus (2008) door Alex Halberstadt.
Er bestaan voldoende boeken over Jackie Robinson bijvoorbeeld Stealing Home - The Jackie Robinson Story (2007) door Robert Burleigh. Robinson Sr. was een befaamde honkballer en vader van Jackie Robinson Jr. een jeugdvriend van Billy Borsey (Willy) die op jonge leeftijd in 1971 overleed. Maar dan zoeken we het wel érg ver van huis en ik betwijfel of Willy zelfs in ook maar één van de velen boeken over deze legende (Jackie Sr. dus) voorkomt. Google booksearch maakt het helemaal bont, daar wordt zelfs de cd Victory Mixture als een boek aangeduid en de novel le Coup de Grace van Marguerite Yourcenar direct met Willy DeVille in verband gebracht.
Maar het heugelijke feit doet zich voor dat schrijver Richard Marcus in 2009 heeft aangekondigd de eerste echte officiële biografie over Willy DeVille te zullen gaan schrijven. Deze Canadese publicist voerde eerder interviews met DeVille en is een groot liefhebber van zijn muziek. Andersom was Willy bewonderaar van zijn schrijfsels en de afspraak met Willy's vrouw Nina voor het schrijven van een biografie werd gemaakt. Lees hier meer over op Willy DeVille and How to Write a Biography. Ook is het Nederlandstalige boek 'Op Het Live Geschreven (de soundtrack van mijn leven)' in de maak, waarin Willy DeVille een belangrijke plaats zal innemen. Een voorpublicatie is als pdf-bestand hier te downloaden [pdf/567 kB/8 pag] Beide boeken zouden ergens in 2011 op de markt moeten komen.
Uiteraard zullen er veel meer lees- en fotoboeken en naslagwerken in relatie tot Willy DeVille bestaan die ik niet ken of over het hoofd gezien heb. Suggesties zijn van harte welkom, dus wees vrij om te reageren!
(dit artikel werd eerder in 2010 gepubliceerd op www.vdh-online.nl)
Het gejuich was massaal: Punk in Nederland 1976-1982 door Jerry Goossens.
ReplyDeletepublished: 1996 by Stichting Popmuziek Nederland Uitgeverij details: Unknown Binding, 125 pages
isbn 9053301925 (isbn13: 9789053301920)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jerry_Goossens
No Willy DeVille but interesting enough: Mariachi Music in America: Experiencing Music, Expressing Culture (2006) [Paperback].
ReplyDeletePlease Kill Me: The Uncensored Oral History of Punk [Paperback] Legs McNeil (Author), Gillian McCain (Author), Publication Date: August 1, 1997.
ReplyDeleteWhat Britain refined, America defined. Assembled by two key figures at the heart of the movement and told through the voices o musicians, artists, iconoclastic reporters and entrepreneurial groupies, PLEASE KILL ME is the full decadent story of the American punk scene, through the early years of Andy Warhol's Factory to the New York underground of Max's Kansas City and later, its heyday at CBGB's, spiritual home to the Ramones, Talking Heads, Television and Blondie. PLEASE KILL ME goes backstage and behind apartment doors to chronicle the sex, drugs and power struggles that were the very fabric of the American punk community, to the time before piercing and tattoos became commonplace and when every concert, new band and fashion statement marked an absolute first. From Iggy Pop and Lou Reed to the Clash and the Sex Pistols (the first time around), McNeil and McCain document a time of glorious self-destruction and perverse innocence - possibly the last time so many will so much fun in the pursuit of excess.
--This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.